starostwo powiatowe w sochaczewie

filtr graficzny dla strony powiat sochaczew

Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Wydarzenia, Imprezy Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Mazowieckie Targi Rolne i Przedsiębiorczości Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej MONITORING Wersja kontrastowa

Fryderyk Chopin ukryty w słowach

27-04-2021 09:41

A A A

Portret Fryderyka Chopina ukryty w słowach” - konkurs plastyczny dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Fryderyka Chopina

Już od czasów starożytnych muzyka i poezja były nierozłączne. Muzy greckie wyobrażano z instrumentami w dłoniach: chociażby Erato - muzę poezji miłosnej – z kitarą; Euterpe - muzę poezji lirycznej – z aulosem i tylko głęboko zamyśloną Polihymnię - muzę pieśni i poezji chóralnej - przedstawiano bez atrybutu. Muzyka, jej uniwersalność, wielobarwność zawsze inspirowała poetów i czyni to nadal.

Muzyka i nawiązania do niej wielokrotnie wybrzmiewały ze strof mistrzów poezji polskiej.  Jan Kochanowski pisał: ,,Lutni moja, ty ze mną, bo twe wdzięczne strony/ Cieszą umysł strapiony”.  Za Cyprianem Kamilem Norwidem i jego „Fortepianem Szopena” powtarzamy: „A w tym, coś grał: taka była prostota Doskonałości Peryklejskiej”. Maria Konopnicka, Jarosław Iwaszkiewicz, Leopold Staff…., można wymieniać bez końca poetów, którzy w swoich wersetach oddali hołd Fryderykowi Chopinowi - patronowi naszej szkoły. Wielkiemu kompozytorowi bliska była również poezja i jej twórcy. Jego 19 pieśni to efekt przyjaźni między wybitnym muzykiem a poetami, takimi jak Mickiewicz, Krasiński czy Norwid.

W tym roku zaprosiliśmy uczniów naszej szkoły do udziału w konkursie: „Portret Fryderyka Chopina ukryty w słowach.”  Przenieśliśmy się w świat fantazji i pięknej poezji. Mamy nadzieję, że obcowanie ze sztuką choć na parę chwil pozwoliło na ucieczkę  od rzeczywistości i przyniosły tak upragnione  wytchnienie. Bardzo dziękujemy uczestnikom konkursu za podzielenie się swoją wrażliwością, wizją i talentem.

Iwona Gemza, Marta Białecka – Zubrzycka, Bogusława Górnicka

 

Uczestnicy konkursu plastycznego i ich prace:

I miejsce - Michalina Gosik - uczennica klasy 1D, Marian Piechal „Nuty Chopina”.

II miejsce - Katarzyna Orzeszek – uczennica klasy 2BSP, Jarosław Iwaszkiewicz „Chopin”

III miejsce - Julia Gers - uczennica klasy 1C, Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Cień Chopina”.

Wyróżnienie:

Julia Dobrzyńska - uczennica klasy 2a, Wanda Chotomska „Preludium deszczowe”.

Jagoda Szustkiewicz - uczennica klasy 2ASP, Konstanty Ildefons Gałczyński „Niobe - Spotkanie z Chopinem” (fragment).

Aleksandra Teresiak – uczennica klasy 2f, Maria Konopnicka „Gdy polonez chopinowski”.

 

 

Michalina Gosik - uczennica klasy 1D, Marian Piechal – „Nuty Chopina”.

Udział w konkursie plastycznym pt. „Portret Fryderyka Chopina ukryty w słowach” był dla mnie odskocznią od rzeczywistości i obecnej, ciężkiej sytuacji. Wreszcie mogłam uruchomić swoją wyobraźnię i zatopić się myślami w poezji. Uruchomienie innego kojarzenia było czymś, czego mi brakowało. Temat był bardzo przyjemny, choć niełatwy, bo przedstawienie portretu Fryderyka Chopina pojawia się często. Jednak połączenie poezji i malarstwa to już wyższy poziom kreatywności. Dlatego z wielką przyjemnością sięgnęłam po temat konkursowy, który sprawił mi ogromną satysfakcję.

 

 

Katarzyna Orzeszek – uczennica klasy 2BSP, Jarosław IwaszkiewiczChopin”

Długo zastanawiałam się nad tym, jaki utwór wybrać. Poezja bardzo mnie inspiruje, więc miałam mnóstwo pomysłów. Ostateczny wybór padł na "Chopina" Jarosława Iwaszkiewicza. Wiersz jest bardzo obrazowy i plastyczny. Oddaje piękno natury, wiele w nim ciszy i delikatności zestawionych z muzyką. Uznałam, że takie cechy najbardziej pasują do tego, aby je zobrazować i oddać przy tym charakter kompozycji Chopina i poezji Iwaszkiewicza. Sztuka to dla mnie pewnego rodzaju azyl i świadectwo dokonań ludzkich. Najważniejsze w sztuce jest dla mnie to, że mogę poznać historię przez pryzmat emocji i wrażliwości artystów danych epok.

 

    

Julia Gers - uczennica klasy 1C, Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Cień Chopina”

Sztuka nigdy nie należała do kręgu moich zainteresowań, co zdołała zmienić dopiero pandemia. Mając ogrom wolnego czasu, zaczęłam szukać nowych pasji, a jedną z nich stało się tworzenie kolaży oraz projektowanie ubrań. Te formy sztuki zdecydowanie pomogły mi w radzeniu sobie ze stresem i pozwoliły na oderwanie się od rutyny. Uważam, że sztuka jest tak uniwersalna, że każdy z nas odnajdzie w niej coś dla siebie. Malarstwo, poezja, muzyka, a może haftowanie, cokolwiek. Najważniejsze jest, by sprawiało nam radość i dawało satysfakcję.

 

 

 

 

 

ZOBACZ GALERIE