starostwo powiatowe w sochaczewie

filtr graficzny dla strony powiat sochaczew

Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Wydarzenia, Imprezy Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe i Gimnazja Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Mazowieckie Targi Rolne i Przedsiębiorczości Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Wersja kontrastowa

Jest tunelowa koncepcja

08-10-2019 12:47

A A A

O tym, że na budowę upragnionego tunelu pod przejazdem kolejowym w centrum Teresina, cała gmina czeka już od wielu lat, informowaliśmy wiele razy. Również o tym, że dzięki współpracy samorządu powiatu sochaczewskiego i teresińskiej gminy a przy bardzo dużym wsparciu posła na Sejm RP Macieja Małeckiego, zadanie to ma wreszcie ogromną szansę na realizację.

 

W poniedziałek, 6 października br., w siedzibie Starostwa Powiatowego w Sochaczewie odbyło się spotkanie, na którym po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację koncepcji tunelu. Piotr Chełstowski i Piotr Wójcik z firmy CertusVia przedstawili zebranym dwa warianty realizacji zadania. – Podstawowa różnica między dwoma wariantami to skrajnia, czyli odległość między rzędną nawierzchni jezdni a rzędną stropu tunelu. Pierwsza koncepcja zakłada, aby skrajnia była mniejsza niż standardowa i wynosiła 3,5 metra, co wiązałoby się z koniecznością odstępstwa od przepisów. W drugim przypadku skrajnia wynosiłaby 4,60 m i nie byłoby potrzeby uzyskania odstępstwa od przepisów, ale za to byłoby konieczne przesunięcie rzeki Teresinki na północ lub dokonanie jej zasyfonowania. W wariancie pierwszym przesunięcie Teresinki jest znikome, to właściwie taka delikatna regulacja – mówił Piotr Chełstowski zaznaczając, że pierwszy wariant jest o ok. 10 mln zł tańszy w realizacji.

Choć to na razie etap koncepcji, wiele wskazuje na to, że wybrany może zostać pierwszy przedstawiony przez projektantów wariant, którego wartość szacuje się obecnie na ok. 20 mln zł. Jego realizacja zdecydowanie wpłynie też na odciążenie centrum Teresina z ruchu samochodów wielkogabarytowych, ponieważ takowe nową drogą przejechać absolutnie nie będą mogły. Mimo, że to na razie koncepcja budowy tunelu, to stanowi ona kolejny krok w przód, jeśli chodzi o realizację inwestycji.

Gdy wybrany wariant zyska m.in. ministerialną akceptację, wydane zostaną decyzje środowiskowe, można będzie przejść do kolejnego etapu, czyli wykonania właściwego projektu. Potem czeka nas już tylko ogłoszenie przetargu i budowa. Być może, niezwykle oczekiwana od bardzo wielu lat przez mieszkańców gminy inwestycja, zostanie ukończona nawet w przeciągu najbliższych trzech lat.

Na terenie gminy Teresin mieszka kilkanaście tysięcy ludzi. Działają tu duże zakłady produkcyjne. Infrastruktura kolejowa oczywiście pomaga przyciągnąć kolejnych inwestorów, jednakże stanowi nie lada uciążliwość w codziennym życiu. Tuż obok przejazdu w ciągu ulicy Kolbego i Szymanowskiej, znajduje się Sanktuarium w Niepokalanowie, które rocznie odwiedza setki tysięcy pielgrzymów. O tunelu mówiło się od lat, zabiegał o to zarówno wójt gminy, jak i starosta, ale koszty przedsięwzięcia odstraszały. Brakowało pomysłu czy może raczej pośrednictwa pomiędzy władzami gminy, PKP PLK oraz Starostwa.

- To jest jedno z zadań posła. Łączyć we współpracy władze samorządowe z państwowymi spółkami, urzędami czy jednostkami. Teresin to jeden z wielu przykładów, gdzie mi się to udało. Bardzo dziękuję wszystkim osobom i podmiotom, które zaangażowały się w ten projekt. Cieszę się, że na mecie tego projektu będzie ułatwienie życia dla zwykłych ludzi, mieszkańców gminy, osób przybywających do Niepokalanowa czy przedsiębiorców – mówił poseł Maciej Małecki. To właśnie on doprowadził do skutecznych rozmów z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ich efektem było najpierw podpisanie porozumienia pomiędzy samorządami Teresina i powiatu, a spółką Skarbu Państwa PKP PLK S.A. o współfinansowaniu tunelu i dróg dojazdowych. Następnie powiat wyłonił wykonawcę projektu. Teraz zaprezentowana została ciekawe koncepcja tej wyjątkowej i jakże niezbędnej inwestycji.

- Przypomnę, że PLK dokłada 12 mln zł do tej inwestycji. Dziś przedstawiono nam dwa warianty i wizualizację tunelu, która przedstawia się bardzo obiecująco. Warto zauważyć, że pierwsze koncepcje tunelu w Teresinie pojawiły się w 1980 roku. Od tamtej pory nie było możliwości przełamania tego impasu, ale dzięki zaangażowaniu wójta Marka Olechowskiego, starosty Jolanty Gonta i innych samorządowców udało się i najprawdopodobniej do końca 2022 roku zrealizujemy tę, jakże potrzebną inwestycję. Mam wielką satysfakcję jako poseł ziemi sochaczewskiej, że w tej kadencji nastąpił zwrot akcji – mówił podczas spotkania poseł Maciej Małecki.

Poza nim, starostą Jolantą Gonta, wójtem Markiem Olechowskim, wśród zebranych byli także wicestarosta Tadeusz Głuchowski, Małgorzata Dębowska - dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Sochaczewie, o. Grzegorz Szymanik - gwardian Niepokalanowa wraz z franciszkanami oraz Marcin Odolczyk, rzecznik prasowy Starostwa.

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie

ZOBACZ GALERIE