starostwo powiatowe w sochaczewie

filtr graficzny dla strony powiat sochaczew

Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Wydarzenia, Imprezy Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Mazowieckie Targi Rolne i Przedsiębiorczości Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej MONITORING Wersja kontrastowa

Porady konsumenckie - bezpieczne wakacje

24-07-2020 15:43

A A A

Wakacje. Zasłużony i długo oczekiwany urlop właśnie nadchodzi. Konsumencie pamiętaj o swoich prawach.

W góry, czy na mazury, a może wakacje nad morzem? Rozpoczęły się wakacje. Zróżnicowany świat natury to duży atut wpływający na wybór miejsca wakacji zarówno w Polsce, jak i za granicą. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem. Rezerwując hotel czy lot, korzystając z biura podróży, odwiedzając okoliczne restauracje, bary mogą nas spotkać przykre niespodzianki. Warto wtedy znać swoje prawa.

Dokonując rezerwacji miejsc noclegowych dokładnie zapoznaj się z ofertą. Jeśli zarezerwowałeś wyjazd, korzystając z usług jednego z wielu pośredników internetowej platformy sprzedażowej, należy dokładnie zapoznać się w pierwszej kolejności z regulaminem portalu. Bądźmy ostrożni podczas realizacji zamówienia, najczęściej nie można bezpłatnie anulować rezerwacji.  

W przypadku rezerwacji wypoczynku indywidualnego w hotelu, pensjonacie, kempingu, ośrodku wypoczynkowym, agroturystyce itp., pamiętaj, iż im więcej gwiazdek czy wyższą cyfrę posiada dany obiekt hotelowy, tym wyższy będzie standard. Również obiekty agroturystyczne muszą spełniać minimalne wymagania, co do wyposażenia oraz sanitarne i przeciwpożarowe. Uważajmy na tzw. „wirtualne kwatery”. Dokładnie zweryfikujmy ofertę, zobaczmy jak można się skontaktować z właścicielem, prześledźmy również opinie o miejscu noclegowym w Internecie. Jeśli okaże się, że kwatera nie istnieje, a ty wpłaciłeś już pieniądze, zgłoś się do organów ścigania. Jeżeli pokój różni się od zamówionego lub hotel położony jest na przykład dalej od morza niż zapewniał sprzedawca, przysługuje ci reklamacja.

Jednym z warunków umowy jest dokonanie przedpłaty lub wpłaty części ustalonej ceny. Upewnij się, czy jest to zaliczka czy może zadatek. Między zadatkiem a zaliczką jest zasadnicza różnica. Jeśli to ty rezygnujesz z pobytu w hotelu, pensjonacie, agroturystyce, ze względu na osobiste obawy związane z np. zakażeniem koronawirusem lub z jakiejkolwiek innej przyczyny leżącej po twojej stronie, a jest możliwość wykonania usługi, zaliczka będzie podlegała rozliczeniu. W sytuacji, gdy ośrodek poniósł już wydatki związane z twoim przyjazdem, ma prawo odliczyć je od zwracanej kwoty. Zadatek natomiast jest bezzwrotny. Jeżeli to hotel odwoła rezerwację - po wpłacie zaliczki możesz liczyć na jej zwrot, a gdy wpłaciłeś zadatek odzyskasz zwrot w podwójnej wysokości. Jeśli niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności (np. zamknięcie ośrodków związane z epidemią Covid-19) otrzymasz wówczas zwrot wniesionych środków bez względu na to czy wpłaciłeś zaliczkę czy zadatek.

Planując wycieczkę organizowaną przez biuro podróży zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj i zapoznaj się z załącznikami. Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Prawo do tego ma tylko w trzech przypadkach: gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa, gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe, gdy wzrosną kursy walut i ma to bezpośredni wpływ na koszty. Możliwość podwyżki ceny organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej zmienić. Jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., możemy bez żadnych kosztów odstąpić od umowy. Jeśli organizator turystyki nie wywiązuje się z umowy, np. mieszkasz w hotelu niższej kategorii lub nie działa klimatyzacja, złóż reklamację. Zastrzeżenia należy zgłosić jak najszybciej – najlepiej jeszcze na miejscu, ułatwi to dochodzenie roszczeń. Roszczenia z umowy o udział w imprezie turystycznej przedawniają się po 3 latach. Niezadowolony z wyjazdu turysta może domagać się obniżenia ceny oraz odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesioną szkodę lub krzywdę.

Pamiętajmy, zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych można bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności (np. epidemia koronwirusa), które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. W takim przypadku organizator zwróci wpłacone pieniądze w maksymalnym terminie 194 dni. Zamiast zwracać pieniądze, biuro może zaproponować konsumentowi inną wycieczkę lub voucher, ale konsument nie musi z tej możliwości korzystać. Przesłanki odstąpienia od umowy trzeba oceniać obiektywnie. Jeśli więc jest możliwość wykonywania świadczenia, mając na uwadze sytuację epidemiologiczną w regionie, do którego się wybieramy, to biuro podróży może potrącić wskazaną w umowie opłatę za odstąpienie zależne od terminu rezygnacji. Na żądanie klienta organizator musi przedstawić uzasadnienie wysokości tych opłat. W przypadku szacowania ryzyka kraju destynacji pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO).

Odwołany lub opóźniony lot może skutecznie popsuć wakacje. Prawa pasażerów linii lotniczych gwarantuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004 z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Wniosek o odszkodowanie kierujemy bezpośrednio do linii lotniczych. Jeżeli przewoźnik odmawia wypłaty odszkodowania, ewentualne skargi można składać do Rzecznika Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Linia lotnicza nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania, gdy odwołała lot ze względu na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności np. złe warunki atmosferyczne, strajk mający wpływ na działalność przewoźnika, niestabilna sytuacja polityczna. Jeśli przewoźnik odwoła twój lot w związku z trwającą pandemią przysługuje ci: zwrot pieniędzy, podróż zmienioną trasą w najwcześniejszym możliwym terminie lub podróż zmienioną trasą w późniejszym terminie wybranym przez pasażera. W sytuacji, gdy Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie zakazało przewoźnikom lotów do miejsca docelowego twojej podróży, a lot będzie się odbywał zgodnie z planem, jeśli zdecydujesz się zrezygnować z niego, może nie przysługiwać Ci zwrot pieniędzy. Zwrot zależy od rodzaju zakupionego biletu, zgodnie z warunkami zakupu.

Spożywając posiłki w barze lub restauracji mamy prawo do pełnej informacji o potrawie, pełnej informacji o cenie i prawo do reklamacji. Jeśli masz zastrzeżenia do potrawy należy jak najszybciej zgłosić to obsłudze lub właścicielowi. W żądaniu reklamacji można domagać się obniżenia ceny lub wymiany dania, a także zwrotu pieniędzy. Reklamacja powinna być uzasadniona i nie dotyczyć subiektywnych wrażeń. Skarga związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana do właściwego miejscowo Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej. Skargę na niewłaściwą jakość handlową oferowanych potraw należy natomiast zgłosić do Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS).

Artykuł stanowi poradę konsumencką zawierającą odniesienia do ogólnie obowiązujących przepisów, nie uwzględniającą indywidualnej sytuacji konsumenta.

Przypominamy, iż Starostwo Powiatowe w Sochaczewie świadczy bezpłatną pomoc konsumencką udzielaną przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Kontakt pod numerem telefonu 46/864-18-68 lub mailowo krgprk@powiatsochaczew.pl- godziny pracy: poniedziałek-piątek 8.00-16.00.

 

Starostwo Powiatowe w Sochaczewie

fot: pixabay.com

 

 

 

ZOBACZ GALERIE