starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rad Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN Wersja kontrastowa

Erasmus w Garbolewskim – podsumowanie projektu

17-09-2020 12:19

A A A

Dzięki staraniom dyrektor Julii Jakubowskiej i wicedyrektor Anny Majcher, 35-osobowa grupa uczniów ZS CKP, kształcących się w zawodach: technik logistyk (10 osób), technik mechanik (8), technik budownictwa (8) i technik informatyk (9) razem z 4 nauczycielami, wzięła udział w projekcie „Europejskie praktyki zawodowe szansą na udaną karierę”, który jest realizowany przy wsparciu funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Erasmus+, Akcja 1. Mobilność Edukacyjna w sektorze Kształcenie i Szkolenia Zawodowe. Warto wspomnieć, że chęć udziału w programie w tej edycji, wyraziło przeszło 1400 szkół. Aż tyle wpłynęło wniosków do rozpatrzenia do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji do Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Tym większa satysfakcja dla pań dyrektorek, których wniosek o zakwalifikowanie ZS CKP do udziału w programie Erasmus+  uplasował się na 24 pozycji uzyskując 100 punktów na 100 możliwych.

Rekrutacja uczniów do projektu odbyła się z uwzględnieniem zasady równych szans, w tym zasady równości płci. Pod uwagę były brane min. następujące kryteria: średnia ocen ze świadectwa za ostatni zakończony rok nauki, ocena z języka angielskiego, średnia ocen z przedmiotów zawodowych, ocena z zachowania za ostatni zakończony rok nauki, ocena sytuacji życiowej ucznia (kryterium zmniejszonych szans), rodzina niepełna, niepełnosprawność, rodzina wielodzietna, trudna sytuacja ekonomiczna,  test kompetencji oraz inne sytuacje narażające na wykluczenie społeczne, a także osiągnięcia w konkurach, olimpiadach, przynależność do samorządu i innych organizacji szkolnych, wybitne osiągnięcia w nauce oraz reprezentowanie szkoły na zewnątrz.

Szczęśliwcy, którym udało się przejść przez kwalifikacyjne sito przebywali w ubiegłym roku szkolnym przez dwa tygodnie w Grecji w miejscowości Platamonas, 90 km od Salonik. Mieszkali w  czterogwiazdkowym hotelu z basenem i spa, w dwu- i trzyosobowych pokojach. Organizacją przyjmującą w projekcie była grecka instytucja GEORGIKES EKM ETALEUSEIS & TRAINING SERVICES.  Pobyt został doskonale zorganizowany. Głównym celem wyjazdu było szlifowanie zawodowych umiejętności w ramach 60 godzin praktyk, ale nie zabrakło też czasu na  poznawanie kultury i historii tego pięknego kraju, a także podziwianie przepięknych krajobrazów i degustowanie greckich specjałów. Erasmusi odbyli kilka wycieczek, min. dwa razy odwiedzili Saloniki (gr Θεσσαλονίκη), gdzie podziwiali rzymskie i bizantyjskie zabytki. Zwiedzali też  Kalambakę (gr. Καλαμπάκα) – miejscowość u podnóża masywu górskiego znanego pod nazwą Meteorów, na szczytach którego znajduje się grupa prawosławnych klasztorów, wpisanych wraz z masywem na listę światowego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO. Byli też w Palaios Panteleimonas (gr. Παλαιός Παντελεήμονας) – najstarszej wiosce greckiej, słynącej z przepięknych widoków. Mieli również okazję nauczyć się tradycyjnego tańca greckiego czyli Zorby.

Uczestnicy mieli okazję ćwiczyć także tzw. kompetencje miękkie, przede wszystkim język angielski także zawodowy, niezbędny w komunikacji za granicą, uczyć się współpracy, wspólnego rozwiązywania problemów, dzielenia się i przekazywania wiedzy, ale także współzawodnictwa i zdrowej rywalizacji, autoprezentacji. Bez wątpienia te umiejętności przydadzą im się w codziennym życiu, kiedy będą rozpoczynać pracę.

Udział w wyjazdowym projekcie był dla uczestników nie tylko wspaniałą przygodą, ale również stworzył możliwość, sprawdzenia swojej wiedzy i kwalifikacji zawodowych. Nie bez znaczenia jest także fakt, że głównym językiem, którym trzeba było się posługiwać był angielski. Stwarzało to więc okazję do solidnego ćwiczenia konwersacji i uczenia się nowych, przydatnych zwrotów i wyrażeń. Podczas praktyk informatycy mierzyli się z tworzeniem profesjonalnych witryn internetowych. Logistycy odwiedzali firmy logistyczne, gdzie również czekały na nich określone zadania do wykonania. Mechanicy, w pierwszym tygodniu uczestniczyli w zajęciach teoretycznych, a w drugim tygodniu odbyli praktyki w warsztacie samochodowym. Jak sami podkreślali, były to interesujące zajęcia z nowoczesnym sprzętem i dużo nowych wiadomości z elektroniki, którą przecież są naszpikowane nowoczesne samochody. Z kolei budowlańcy mieli okazję poznać specyfikę greckiego placu budowy i zaprezentować swoje umiejętności tynkowania i malowania.

Nasi Erasmusi wrócili do Sochaczewa z wieloma wrażeniami, nowymi umiejętnościami i ciekawymi spostrzeżeniami. Bardzo im się np. podobało greckie podejście do życia i nie ukrywali, że przynajmniej jedno (sjesta rzecz święta, w pracy nie można się zatracać) chętnie przeszczepiliby  do szkolnej rzeczywistości.

Wydaje się, że „grecka przygoda” już na stałe zagości w ZS CKP. Już 20 września kolejna grupa, tym razem uczniów liceum ogólnokształcącego w ramach programu PO WER, wyjeżdża do Grecji.

M.Sz.

 

 

ZOBACZ GALERIE