starostwo powiatowe w sochaczewie
filtr graficzny dla strony powiat sochaczew
Wydz. Komunikacji sprawdź nr w kolejce Aktualności Powiatowy Rzecznik Konsumentów Lista Organizacji Pozarządowych Ważne Telefony Szkoły Szkoły Podstawowe Szkoły Ponadpodstawowe Niepubliczne Szkoły i Placówki Oświatowe Konkursy RODZINY ZASTĘPCZE Projekty Dotacje z budżetu państwa Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg CYFROWY POWIAT Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych Cyberbezpieczny Samorząd Numery kont bankowych Petycje Budżet Obywatelski 2018 - realizacja 2019 r. 2019 - realizacja 2020 r. 2020 - realizacja 2021r. RODO RAJD ROWEROWY Transmisje internetowe z sesji Rady Powiatu Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Edukacja Prawna MONITORING PLATFORMA ZAKUPOWA TURNIEJ DZIKICH DRUŻYN SPROSTOWANIA Wersja kontrastowa

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

A A A

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Wioletta Fortuna

 

ul. marsz. J. Piłsudzkiego 65

96-500 Sochaczew

I piętro, pokój nr 101

Telefon: 46 864 18 68, 501-093-158

Faks: 46 864 18 71

e-mail: prk@powiatsochaczew.pl  

Godziny pracy :

poniedziałek: 8.00-15.00

wtorek: 8.00-16.00

środa: 8.00-16.00

czwartek 8.00-15.00

piątek: nieczynne

 

 

Wskazany jest kontakt telefoniczny - 501 093 158 (od pn. do pt. w godz. 8.00-16.00) oraz droga elektroniczna poprzez e-mail: prk@powiatsochaczew.pl.

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sochaczewie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu sochaczewskiego. Osoby mieszkające poza powiatem sochaczewskim powinny zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela pomocy jedynie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą.

Zgodnie z art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

 

WNIOSEK O POMOC KONSUMENCKĄ

 

 

ZADANIA SAMORZĄDU POWIATOWEGO W ZAKRESIE OCHRONY PRAW KONSUMENTÓW
 

Mając na uwadze napływ uchodźców z Ukrainy, UOKIK uruchomił infolinię konsumencką po ukraińsku - dzwoni się na numer infolinii (222 66 76 76 lub 801 440 220) i po odsłuchaniu pierwszego komunikatu wybiera 5. Konsumenckie Centrum e-Porad także będzie udzielać porad po ukraińsku - maile należy wysyłać na adres uaporady@dlakonsumentow.pl. 

 

 

 

Prawa Konsumenta 2023r. – CO SIĘ ZMIENI OD 1 STYCZNIA?

 

1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów. Zmiany w polskim prawie (m.in. ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, Kodeksie cywilnym) wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.

DLA WSZYSTKICH KUPUJĄCYCH

Obniżki cen. Każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podawać oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę. W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, natomiast w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni – najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nie ma takiego obowiązku, jeśli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.

Nowe zasady reklamacji. Zmieni się nazewnictwo: zamiast „rękojmi” będziemy mieć „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca będzie odpowiadał za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat.

Podwójna jakość. Zakazane będzie wprowadzanie towaru na rynek  towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione.

DLA KUPUJĄCYCH ON-LINE

Informacje na platformach handlowych. Konsumenci będą jasno informowani, czy podmiot oferujący na platformie towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy osobą fizyczną. W tym drugim przypadku dowiedzą się także, że w tej relacji nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów np. możliwość odstąpienia od umowy. Platforma musi też informować, jak się podzieliła ze sprzedającym obowiązkami związanymi z realizacją umowy.

Plasowanie ofert. Jeśli przedsiębiorca umożliwia wyszukiwanie produktów musi informować o głównych parametrach, które decydują o kolejności pojawiania się wyników. Konieczne będzie też wyraźne ujawnienie płatnej reklamy lub płatności dokonanej w celu uzyskania wyższego plasowania produktów w wynikach wyszukiwania.

Opinie konsumentów. Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów, będzie musiał podawać informacje, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane będzie też zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.

Indywidualne dostosowywanie ceny. Jeśli przedsiębiorca je stosuje, to będzie musiał o tym jasno poinformować konsumenta. Dotyczy to np. sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zależności np. od jego lokalizacji, urządzenia, z którego korzysta (smartfon, komputer stacjonarny) czy historii przeglądanych stron. Nie dotyczy natomiast dynamicznego profilowania cen lub ustalania cen w czasie rzeczywistym, czyli mechanizmów, które opierają się na czynnikach niezwiązanych z osobą konkretnego użytkownika, np. zmianą popytu na dany towar.

Bilety na koncerty i mecze. Zakazane będzie wykupywanie przez przedsiębiorców za pośrednictwem botów, a potem odsprzedawanie konsumentom biletów na imprezy kulturalne lub sportowe.

Towary z elementami cyfrowymi, treści i usługi cyfrowe. Jasno wskazano, że można je reklamować podobnie jak wszelkie inne towary czy usługi. Przedsiębiorca będzie odpowiedzialny także za zgodność takiego cyfrowego towaru, np. gry, programu komputerowego, z jego wersją próbną czy zapowiedziami. Będzie miał też obowiązek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.

Umowy opłacone danymi osobowymi. Konsumenci będą chronieni nie tylko, gdy zapłacą za treści lub usługi cyfrowe, np. dostęp do aplikacji, pieniędzmi, ale także swoimi danymi osobowymi. Będą obowiązywać takie same zasady, jak w odniesieniu do odpłatnych usług, np. możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

LEPSZA OCHRONA SENIORÓW - DLA KUPUJĄCYCH NA POKAZACH I WYCIECZKACH

Wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni.

Zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta. 

Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie.

Możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne.

Nowe przepisy będą dotyczyć umów zawartych od 1 stycznia 2023 r.

W przypadku produktów zakupionych do końca 2022 r. konsumenci mogą składać reklamacje na dotychczasowych zasadach. 

Źródło - Komunikat- UOKIK

 

 

  

 

  

 

Model dropshippingu - przedsiębiorstwa, których sklep online zaprasza do zakupów, podczas gdy w znacznym zakresie ogranicza się do pośrednictwa przy zamówieniach. Konsument dopiero na etapie odstąpienia od umowy dowiaduje się, że kupował od pośrednika, a nabyty towar musi zwrócić na swój koszt bezpośrednio do producenta, mającego najczęściej siedzibę w Chinach.

Konsumencie, dowiedz się więcej o zagrożeniach związanych z dark patterns i dropshippingiem. Zachęcamy do obejrzenia webinarów  na: www.infoliniakonsumencka.pl/webinary-podcasty/ 

 

___________________________________________________________________________________

 

 

informujemy, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, w ramach projektu edukacyjnego Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Komendą Główną Policji oraz Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej organizuje 4 września 2023 roku (10:00-12:35) webinarium (seminarium online) dla seniorów i ich opiekunów „Cyberbezpieczeństwo podczas zawierania transakcji elektronicznych z podmiotami rynku finansowego, ochrona konsumentów na rynku finansowym, w szczególności przed działalnością cyberprzestępców, uwzględniając takie metody oszustw, jak vishing i spoofing”.

 Rejestracja na webinarium CEDUR odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy - link do strony z odnośnikiem do ww. formularza:

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=83092&p_id=18

Celem webinarium jest zwiększenie świadomości w zakresie aktualnych zagrożeń spowodowanych działalnością cyberprzestępców.

 

___________________________________________________________________________

informujemy, że Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, w ramach projektu edukacyjnego Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR, we współpracy z Komendą Główną Policji oraz Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej organizuje 21 czerwca br. (10:00-14:10) webinarium (seminarium online) dla seniorów „Okazja czy oszustwo? Sprawdź zanim podejmiesz decyzję inwestycyjną”.

 

Rejestracja na webinarium CEDUR odbywa się online, tj. poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy - link do strony z odnośnikiem do ww. formularza:

https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/edukacja_cedur/seminaria?articleId=81973&p_id=18

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Rusza kampania społeczna Prezesa UOKiK „Stracisz dane, stracisz pieniądze!". Ostrzegamy w niej przed próbami wyłudzania danych i kradzieży pieniędzy. Niestety konsumenci, w tym seniorzy, coraz częściej padają ofiarą cyberoszustów. Ich metody są coraz bardziej wyszukane i niemal każdego dnia przybierają nowe formy.

Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane. Zobacz jak to robią! Uważaj, stosują różne pułapki, niemal codziennie wymyślają nowe. Każda z nich zmierza do przejęcia kontroli nad Twoim kontem, aby ukraść zgromadzone na nim pieniądze.

Komplet informacji o kampanii oraz materiały do pobrania znajdują się na stronie www.uokik.gov.pl/stracisz dane_stracisz pieniądze

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

W dniu 19.05.2022r. o godz. 16.30 odbędzie się webinarium Fundacji ProPublika. "Senior na pokazie, czyli zakupy poza siedzibą przedsiębiorstwa i nieuczciwe praktyki rynkowe".

Transmisja na żywo na stronie: https://www.infoliniakonsumencka.pl/live/
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W związku z obecną sytuacją wynikającą z kryzysu uchodźczego i pojawiającymi się z tego powodu problemami prawnymi dla obywateli Ukrainy, Fundacja LexCultura przygotowała krótki poradnik konsumencki w języku ukraińskim.

 

Poradnik konsumencki

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zobacz wskazówki dla użytkowników, aby nie wpaść w pułapki influencer marketingu.

 

Instatipy dla konsumentów.pdf

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Urząd Komunikacji Elektronicznej zaprasza w ramach kampanii Ja Online do bezpłatnych kursów online mających na celu wsparcie konsumentów w każdym wieku, w rozwoju ich kompetencji cyfrowych.

Tematyka kursów porusza najważniejsze aspekty obejmujące zagadnienia związane z bankowością elektroniczną, zakupami przez Internet czy załatwianiem spraw urzędowych on-line. Wszystkie kursy dostępne są pod adresem: Kursy UKE JaOnline

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

MATERIAŁY EDUKACYJNE

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

SPOT DLA KONSUMENTÓW

 

Reklamacje 

https://vimeo.com/115792927

 

 

Pozostałe materiały edukacyjne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WNIOSKI