„Offline też istnieje”. Młodzi z Sochaczewa i Grecji o mediach społecznościowych, relacjach i spotkaniu w realu

Scrollowanie, lajkowanie, komentowanie – to codzienność każdego nastolatka. Ale co tak naprawdę dzieje się w naszych głowach, kiedy jesteśmy online? Jak media społecznościowe kształtują relacje, emocje i poczucie własnej wartości? Uczniowie z ZSCKP z Sochaczewa i Grecji przyjrzeli się temu z bliska, realizując wspólny projekt Erasmus+.
Przez 10 dni uczniowie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego w Sochaczewie uczestniczyli w intensywnym programie międzynarodowej współpracy, edukacji i poznawania Grecji. Projekt „Media społecznościowe w Polsce i w Grecji – wpływ na relacje międzyludzkie”, realizowany w ramach programu Erasmus+, był okazją do refleksji nad miejscem nowych technologii w codziennym życiu młodzieży z dwóch różnych kultur.
Uczestnicy rozmawiali o social mediach, analizowali ich działanie, testowali cyfrowe narzędzia, przeprowadzali ankiety, wywiady i wspólnie tworzyli bloga. Tematy, które poruszali, dotyczyły ich bezpośrednio – od roli TikToka i Instagrama w ich codzienności oraz nauce, przez cyfrową rozrywkę i samoocenę, po relacje budowane online. Efektem pracy są treści, które pokazują, jak młodzi ludzie z Polski i Grecji odnajdują się w świecie cyfrowym oraz jak można z mediów społecznościowych korzystać bardziej świadomie.
Jednak projekt to nie tylko praca nad treściami – to również spotkania, rozmowy, wspólne działania. Z każdym dniem zanikały bariery językowe i kulturowe, a pojawiało się zaufanie i poczucie wspólnoty. Praca w międzynarodowych zespołach, sportowe rozgrywki czy zwyczajne rozmowy po zajęciach – wszystko to złożyło się na prawdziwą, żywą integrację.
Ważnym uzupełnieniem programu była część kulturowa. Uczniowie zwiedzili Meteory – imponujące klasztory zawieszone na skałach, popłynęli w rejs na wyspę Skiathos, spacerowali uliczkami Salonik. Te doświadczenia przybliżyły im grecką kulturę i historię, ale także pozwoliły zrozumieć, jak różnorodna i inspirująca może być Europa.
Projekt Erasmus+ zakończył się 23.05.2025, ale jego efekty będą wybrzmiewać jeszcze długo w postaci nowo zdobytych umiejętności, większej świadomości cyfrowej, pewności siebie i kontaktów międzynarodowych. Nie zapomnieliśmy też o ekologii, która - tak jak w Polsce - jest kluczowym zagadnieniem w Grecji. Wszyscy musimy mieć świadomość, że należy dbać o wspólne dobro – Matkę Ziemię.
Projekt był realizowany dzięki funduszom Unii Europejskiej w ramach akredytacji Erasmus+ w sektorze Edukacja Szkolna.
Efekty pracy uczniów można zobaczyć tutaj: http://zsckpsochaczew.eu/blog-social-media-in-poland-and-greece-the-impact-on-interpersonal-relations/
ZS CKP Sochaczew