Sochaczewska młodzież stworzyła „Atlas Wartości Europejskich” na Lazurowym Wybrzeżu
Europa jest domem dla około 750 milionów ludzi, z czego niemal 450 milionów mieszka w państwach Unii Europejskiej. Najludniejsze kraje to Niemcy, Francja i Włochy, najmniej mieszkańców mają Malta, Luksemburg i Cypr. Największe zagęszczenie ludności notuje się w Niderlandach i Belgii, a najmniejsze w Finlandii i Szwecji.
Między innymi takie dane poznali i analizowali uczniowie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego w Sochaczewie, przygotowując we Francji cyfrowy „Atlas Wartości Europejskich” – interaktywny materiał edukacyjny opracowany w międzynarodowych zespołach w ramach projektu Erasmus+.
W dniach od 3 do 14 listopada 2025 roku grupa 29 uczniów ZSCKP – licealistów z klas III oraz uczniów klas III–V technikum o profilach technik spedytor i technik logistyk – wzięła udział w mobilności edukacyjnej we francuskiej szkole partnerskiej. Wyjazd odbył się w ramach akredytowanego projektu Erasmus+ w sektorze Edukacja szkolna i nosił tytuł „Od zimnej wojny do wspólnej Europy – wartości i wyzwania Unii Europejskiej” (nr 2025-1-PL01-KA121-SCH-000329839).
Podczas tego pobytu młodzież „Garbolewskiego” poznawała historię integracji europejskiej w wielokulturowym regionie Côte d’Azur. Oprócz lekcji przy tablicy, odbywały się zajęcia projektowe, warsztaty w terenie, praca w języku angielskim, analiza danych, tworzenie multimediów i intensywna współpraca z francuskimi rówieśnikami.
– Chcieliśmy, żeby uczniowie zobaczyli, że Unia Europejska to nie tylko daty i traktaty, lecz wspólne wartości, konkretne decyzje i wspólna historia – podkreśla koordynatorka projektu, p. Anna Majcher. – Praca nad „Atlasem Wartości Europejskich” połączyła wiedzę z historii, wos-u, geografii, języków obcych i informatyki. To był prawdziwy trening kompetencji kluczowych. Centralnym efektem mobilności był cyfrowy „Atlas Wartości Europejskich” przygotowany wspólnie przez uczniów ZSCKP i ich rówieśników z Francji. Ta interaktywna publikacja łączy informacje o historii UE, danych demograficznych Europy, podstawowych wartościach Unii oraz wyzwaniach współczesnej Europy. Program merytoryczny mobilności obejmował dziesięć intensywnych dni pracy w klasie i w terenie. Uczniowie analizowali dokumenty historyczne, tworzyli oś czasu UE, mapy i infografiki. Dyskutowali też o tym, jakiej Europy chce młode pokolenie.
– Najbardziej zapamiętałem zajęcia, na których wcielaliśmy się w postaci Polaków z różnych okresów historii i opowiadaliśmy ich losy w kontekście zmian w Europie – mówi uczeń technikum logistycznego. Zwieńczeniem pracy była publiczna prezentacja cyfrowego Atlasu w szkole partnerskiej, połączona z dyskusją i ewaluacją projektu. Uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające udział w mobilności. Poza zajęciami w szkole partnerskiej młodzież wzięła udział w programie kulturowym. Uczniowie odwiedzili m.in. Niceę, Cannes, Èze, Monaco i Kanion Verdon, a podczas wizyty w winnicy poznali lokalne tradycje, znaczenie turystyki i roli przyrody w życiu regionu. Ważnym elementem mobilności była integracja z rówieśnikami z Francji. Młodzież zaprezentowała stuletnią już historię w postaci multimedialnej prezentacji o ZSCKP, filmy z kolejnych jubileuszy szkoły, a spotkanie uświetnił występ wokalny jednej z uczennic. Codzienne rozmowy po angielsku pomogły szybko przełamać barierę językową i zbudować pewność w komunikacji.
Projekt „Od zimnej wojny do wspólnej Europy – wartości i wyzwania Unii Europejskiej” miał charakter edukacyjny, kulturowy i społeczny. W całości finansowany był z funduszy Unii Europejskiej Programu Erasmus+ (nr projektu: 2025-1-PL01-KA121-SCH-000329839).
ZS CKP Sochaczew
