Uczniowie sochaczewskiej „Osiemdziesiątki” szlifowali fach na Lazurowym Wybrzeżu

erasmus

Listopad w Sochaczewie bywa chłodny i mglisty, tymczasem 17 uczniów technikum budowlanego i elektrycznego z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego spędziło go na Lazurowym Wybrzeżu. Od 3 do 14 listopada 2025 r. pracowali w przedsiębiorstwach na południu Francji w ramach projektu Erasmus+, a wrócili z wyjazdu z wyraźnym skokiem kompetencji i zupełnie innym spojrzeniem na własny zawód.

Najważniejszy efekt? Większa samodzielność i odpowiedzialność za powierzone zadania. „Nasi uczniowie musieli planować pracę, dotrzymywać terminów, rozmawiać z przełożonymi i współpracownikami po angielsku” – wspomina jeden z opiekunów grupy. Dla wielu z nich to pierwsza okazja, by przekonać się, jak wyglądają oczekiwania wobec młodego pracownika w międzynarodowym środowisku. – „Ten wyjazd był intensywnym sprawdzianem gotowości do wejścia na rynek pracy” – podkreśla Anna Majcher, koordynatorka projektu. – „Widać, jak wzrosła pewność siebie uczniów. Zostawili we Francji kawałek dobrze wykonanej pracy, a przywieźli doświadczenie, które wykorzystają w swoim dalszym, zawodowym życiu.” Technicy budownictwa doskonalili umiejętności związane z oceną stanu technicznego obiektów, planowaniem prac remontowych, doborem materiałów, kontrolą jakości wykonania i prowadzeniem dokumentacji. Technicy elektrycy rozwijali umiejętność diagnozowania usterek, prowadzenia przeglądów instalacji, obsługi rozdzielnic, systemów oświetlenia i ochrony odgromowej, a także przygotowywania protokołów i kart przeglądów. Warto dodać, że każdy z uczniów realizował indywidualny program praktyk, dzięki czemu mógł skupić się na rozwijaniu kompetencji i umiejętności, które są kluczowe na rynku pracy w branży budowlanej i elektrycznej – zarówno w Polsce, jak i za granicą.

W obu grupach wyraźnie widać też rozwój kompetencji miękkich, m.in. lepsze radzenie sobie w nowych sytuacjach, szybkie nawiązywanie kontaktu z ludźmi, swobodniejsze używanie języka angielskiego w realnych rozmowach zawodowych. Uczniowie przyznają, że kilkanaście dni za granicą to szkoła zaradności, współpracy i planowania własnej przyszłości, a nie tylko kolejny wpis w dokumentacji szkolnej. Zysk w postaci konkretnych umiejętności, odwagi do podejmowania kolejnych wyzwań i międzynarodowych kontaktów zostanie z nimi na długie lata. Po pracy był czas na tzw. komponent kulturowy. Młodzież odwiedziła m.in. Niceę, Cannes i Monako, ale też poznała mniej oczywiste zakątki regionu. Zwiedzanie stało się okazją do rozmów o architekturze, dziedzictwie Europy i codzienności mieszkańców południa Francji. Uczniowie rozwijali w ten sposób kompetencje międzykulturowe i europejską świadomość obywatelską, które są jednym z ważnych celów programu Erasmus+.

Projekt 2025-1-PL01-KA121-VET-000329826 został realizowany w ramach programu Erasmus+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe. Udział młodzieży w mobilności był całkowicie bezpłatny, a koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia, ubezpieczenia i organizacji praktyk pokryte zostały ze środków Unii Europejskiej.

ZS CKP Sochaczew

Galeria zdjęć

Zobacz również

Zobacz więcej